Σήμερα: 13/04/2021
ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ
12/Απρ/2021 Γράφτηκε από τον
Το απόγευμα της Παρασκευής 2 Απριλίου η επιτροπή των λοιμωξιολόγων εισηγούταν να εξαιρεθούν από την επανεκκίνηση του λιανεμπορίου η κεντρική Μακεδονία, η Αχαΐα και η Κοζάνη, επικαλούμενη τα επιδημιολογικά δεδομένα. Η απόφαση προκάλεσε έκρηξη οργής στους εμπόρους της Πάτρας και διαμαρτυρίες στη Θεσσαλονίκη. Στην Κοζάνη, η οργή των καταστηματαρχών παρέμεινε βουβή. Μία εβδομάδα αργότερα, την Παρασκευή 9 Απριλίου, η Επιτροπή εισηγήθηκε επανέναρξη του λιανεμπορίου στην Αχαΐα, click away στη Θεσσαλονίκη και παράταση της αναστολής στην Κοζάνη. Η οφθαλμοφανής αντιστοιχία των «επιστημονικών» εισηγήσεων της επιτροπής με την ένταση των διαμαρτυριών των εμπόρων θα ήταν αστεία, αν δεν ήταν τραγική. Είναι, όμως, ένας ακόμη κρίκος σε μια μακρά αλυσίδα εργαλειοποίησης της επιστήμης και των σχέσεων αλληλεξάρτησης «ειδικών» και κυβέρνησης, που γίνεται ολοένα και πιο εμφανής όσο περνούν οι μήνες και όσο η παταγώδης αποτυχία στη διαχείριση της πανδημίας εντείνει τις φυγόκεντρες τάσεις στο εσωτερικό της επιτροπής, αλλά και μεταξύ επιστημόνων και κυβερνητικού…
09/Απρ/2021 Γράφτηκε από τον
Χρίστος Κρανάκης ▸ Το «έμφραγμα» που προκάλεσε η προσάραξη του τεράστιου πλοίου σε μια από τις ζωτικές αρτηρίες του παγκόσμιου εμπορίου, προκάλεσε προβληματισμούς στους αναλυτές και τα αστικά ΜΜΕ, ακόμη και στο ίδιο το κεφάλαιο, που είναι αναγκασμένο να αναρωτηθεί εάν –και με ποιο δυνάμει κόστος– είναι βιώσιμο το μοντέλο που έχει επιλέξει. Η προσάραξη του γιγάντιου μεταφορικού Ever Given στη Διώρυγα του Σουέζ για σχεδόν μία εβδομάδα, προκάλεσε ένα ξαφνικό «έμφραγμα» στο παγκόσμιο εμπόριο, καθώς «πάγωσε» ζωτικό μέρος της κυκλοφορίας βασικών αγαθών, όπως είναι το πετρέλαιο και το LNG, τα ηλεκτρονικά είδη και τα ρούχα. Το μπλοκάρισμα μιας διόδου που εξυπηρετεί περίπου το 13% του παγκόσμιου εμπορίου και μάλιστα εξαιτίας ενός εκ των μεγαλύτερων φορτηγών πλοίων στον κόσμο, έκρουσε ξανά τον κώδωνα του κινδύνου για το παρόν και το μέλλον του θαλάσσιου (και όχι μόνο) εμπορίου και του κυρίαρχου μοντέλου. Διεθνή ΜΜΕ έσπευσαν να αναδείξουν τις χρόνιες εκτιμήσεις ειδικών…
08/Απρ/2021 Γράφτηκε από τον
Στους 66 ανέρχονται σήμερα οι διασωληνωμένοι εκτός ΜΕΘ ασθενείς στην Αττική, με τους 50 εξ αυτών να έχουν παραμείνει σε λίστα αναμονής για περισσότερο από ένα 24ωρο, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΠΟΕΔΗΝ. «Παγκόσμια ημέρα Υγείας σήμερα. Ημέρα περισυλλογής για τους διοικούντες το σύστημα. Η πανδημία ανέδειξε με τον πιο τραγικό τρόπο την αναγκαιότητα παρεμβάσεων στο σύστημα. Στη πρόληψη, την κλινική νοσηλεία, την εντατική θεραπεία. Δεν είναι δυνατόν ένα χρόνο μετά την εμφάνιση της πανδημίας να χάνουν διασωληνωμένοi ασθενείς τη μάχη για τη ζωή εκτός ΜΕΘ. Να μην εμπίπτουν στα κριτήρια επιλογής για ΜΕΘ ενώ όλοι θα έπρεπε να βρίσκονται στις ΜΕΘ», αναφέρει σε σχετική δήλωσή του ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας κ. Μιχάλης Γιαννάκος. «Κάθε ημέρα διασωληνωμένοι ασθενείς χάνουν τη ζωή τους εκτός ΜΕΘ. Ενδεικτικά χθες και σήμερα αναφέρω τρία περιστατικά: ΑΓΙΑ ΟΛΓΑ: 72 χρόνος ασθενής με κορονοϊό διασωληνωμένος τρίτο 24ωρο εκτός ΜΕΘ έχασε τη ζωή του. ΝΙΚΑΙΑ: 52χρονος διασωληνωμένος…
07/Απρ/2021 Γράφτηκε από τον
του Βασίλη Λιόση Πάντα υπάρχει προβληματισμός για το τι σημαίνει ρεαλιστικό και τι όχι. Από τα μικρά προβλήματα της καθημερινότητας μέχρι και τα μεγάλα κοινωνικά ερωτήματα. Η πανδημία φέρνει, το θέλουμε ή όχι, το ζήτημα του ρεαλισμού επί τάπητος. Και ρωτάμε: 1.Είναι ρεαλιστικό το ποσό του προϋπολογισμού που αφορά τη δημόσια υγεία να μειώνεται εν μέσω πανδημίας; (μοναδική χώρα στην ΕΕ) 2.Είναι ρεαλιστικό ενώ οι θάνατοι αυξάνονται απότομα να μην επιτάσσονται οι ιδιωτικές κλινικές; (η Ελλάδα παρουσιάζει τον μεγαλύτερο ρυθμό αύξησης θανάτων) 3.Είναι ρεαλιστικό να μην μπορεί ή να μην θέλει η κυβέρνηση να εισάγει το ρωσικό ή όποιο άλλο εμβόλιο εκτός Ε.Ε.; (το κέρδος είναι γνωστό πως δεν υπολογίζει την ανθρώπινη ζωή) 4.Είναι ρεαλιστικό να δηλώνει ο πρωθυπουργός ότι αν φέρει το ρωσικό εμβόλιο θα χάσει τον πρωθυπουργικό του θώκο; (αποδεικνύεται ότι το θράσος δεν γνωρίζει όρια) 5.Είναι ρεαλιστικό οι γιατροί από φιλότιμο να φτιάχνουν αυτοσχέδιες ΜΕΘ και τα…
06/Απρ/2021 Γράφτηκε από τον
της Έλενας Παπαγεωργίου Ο Μάρτιν Λούθερ δολοφονήθηκε στις 4 Απριλίου του 1968. Από πάστορας που συγκέντρωνε το ποίμνιο του για να διεκδικήσει τα πολιτικά δικαιώματα των αφροαμερικάνων, τάχθηκε εναντίον του πολέμου του Βιετνάμ. Από τη θεωρία της μη βίας υποστήριξε λίγες μέρες πριν δολοφονηθεί την απεργία των καθαριστών στο Μέμφις, προτρέποντας τους “να πάνε μέχρι τέλους διεκδικώντας οικονομική ισότητα και κοινωνική δικαιοσύνη”. Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή… Το 1949, η Τζο Αν Ρόμπινσον, μέλος και μετέπειτα πρόεδρος του Πολιτικού Συμβουλίου Γυναικών, WPC, είχε δεχτεί λεκτική επίθεση από έναν οδηγό λεωφορείου επειδή καθόταν στο μπροστινό τμήμα του λεωφορείου που προοριζόταν “Μόνο για λευκούς” με αποτέλεσμα να επιχειρήσει ανεπιτυχώς να ξεκινήσει μποϊκοτάζ διαμαρτυρίας κατά του διαχωρισμού λεωφορείων στην Αλαμπάμα. Μερικά χρόνια αργότερα απέστειλε επιστολή στο δήμαρχο, ο οποίος και πάλι την αγνόησε επιδεικτικά. Το 1953, οι μαύροι στο Μπατόν Ρουζ της Λουιζιάνα, είχαν ήδη ξεκινήσει να μποϊκοτάρουν λεωφορεία για…
05/Απρ/2021 Γράφτηκε από τον
BENJAMIN L. MCKEAN Πηγή: Jacobin Μετάφραση: Άννα Κόκκαλη Η ιστορία του σκάφους που κόλλησε στη Διώρυγα του Σουέζ προκάλεσε αμέτρητα διασκεδαστικά σχόλια και κυριάρχησε για πολλές ημέρες στα πρωτοσέλιδα. Ανέδειξε επίσης την πραγματικότητα σύμφωνα με την οποία οι φαινομενικά μαγικές παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού στηρίζονται σε πραγματικό πλήρωμα και πραγματικούς εργαζόμενους – και τις περισσότερες φορές στην υπερεργασία και την εκμετάλλευση των εργαζομένων. Ό,τι κι αν ήταν, η ιστορία του σκάφους φαινόταν αστεία. Η παγκόσμια οικονομία συχνά φαίνεται φοβερά πολύπλοκη. Οι λειτουργίες της μοιάζουν αδιαφανείς, παρόλο που ασκούν τόσο ισχυρή επίδραση στη ζωή μας. Εδώ υπήρξε ένα οικονομικό πρόβλημα από μια ασυνήθιστη αλλά απλή αιτία: ένα μεγάλο σκάφος σφηνώθηκε στη Διώρυγα του Σουέζ με αποτέλεσμα να πληγεί το 12% του παγκόσμιου εμπορίου. Ακόμα όμως και τώρα –με το πλοίο πλέον σε κίνηση– η οικονομική επιβάρυνση, που ανέρχεται σε δισεκατομμύρια δολάρια, θα συνεχίσει να αυξάνεται. Μερικά πλοία, προκειμένου να αποφύγουν το Σουέζ,…
02/Απρ/2021 Γράφτηκε από τον
Γιώργος Μιχαηλίδης Ενώ ο εμβολιασμός προχωράει με γοργούς ρυθμούς στο Ηνωμένο Βασίλειο, η συζήτηση ενός υπερ-νομοσχεδίου για την αστυνόμευση, την εγκληματικότητα, τις ποινές και τα δικαστήρια προκαλεί αναταραχή στη χώρα. Οι αντιδράσεις προκύπτουν κυρίως λόγω του τρίτου μέρους του νομοσχεδίου, το οποίο δίνει ενισχυμένες αρμοδιότητες στις αστυνομικές δυνάμεις να απαγορεύουν και να διαλύουν συγκεντρώσεις, όταν θεωρηθεί ότι αποτελούν «δημόσια όχληση». Τι ακριβώς μπορεί να οριστεί ως «δημόσια όχληση», περιγράφεται από δημόσιες τοποθετήσεις στελεχών του κυβερνώντος κόμματος, στις οποίες γίνεται λόγος για την κίνηση των εργαζομένων στους δρόμους και των καταναλωτών στην αγορά. Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, η αστυνομία θα μπορεί να ορίζει ώρα έναρξης και τέλους μιας διαδήλωσης, ακόμα και ανώτατο επιτρεπτό επίπεδο θορύβου. Είναι προφανές πως (και) το αγγλικό κράτος θωρακίζεται. Η στόχευση έγινε αντιληπτή και διαδηλώσεις χιλιάδων ανθρώπων δεν άργησαν να εμφανιστούν σε διάφορες αγγλικές πόλεις. Σε μία εξ αυτών, στο Μπρίστολ, βίαια επεισόδια ξέσπασαν, με αποτέλεσμα είκοσι…
01/Απρ/2021 Γράφτηκε από τον
του Γιώργου Αλεξάτου Ένα χρόνο μετά από την υπογραφή της Συμφωνίας της Βάρκιζας, η κατάσταση στην Ελλάδα διέψευδε με τον πιο απροκάλυπτο τρόπο τις προσδοκίες πως θα μπορούσε να υπάρχει ομαλή δημοκρατική διέξοδος από την πολιτική κρίση που προκαλούσε η αντιπαράθεση των δυνάμεων της Αριστεράς και του λαϊκού κινήματος με τις δυνάμεις του αστισμού, οι οποίες είχαν και ισχυρή βρετανική πολιτική και στρατιωτική στήριξη. Τον αφοπλισμό και τη διάλυση του ΕΛΑΣ ακολούθησε ένα όργιο κρατικής και παρακρατικής βίας, με συνέπεια –σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιοποίησε το ΕΑΜ- να έχουν σημειωθεί, από τον Φεβρουάριο 1945 μέχρι τον Φεβρουάριο 1946, 1.289 φόνοι αγωνιστών της Αντίστασης και της Αριστεράς (οι 953 από παρακρατικές συμμορίες), 6.671 τραυματισμοί, 509 απόπειρες φόνου, 165 βιασμοί γυναικών, 34.931 συλλήψεις, 31.632 βασανισμοί, 18.767 λεηλασίες και υλικές καταστροφές, και 677 καταστροφές γραφείων εαμικών οργανώσεων. Εντούτοις και παρά το τρομοκρατικό όργιο, η επιρροή του ΚΚΕ και του ΕΑΜ (που λειτουργεί ως…
31/Μαρ/2021 Γράφτηκε από τον
του Σπύρου Αλεξίου Τώρα που τα φώτα της «γιορτής» χαμήλωσαν, χωρίς να σβήσουν καθώς όλη τη χρονιά η επέτειος θα αποτελέσει αφορμή για πολλές συζητήσεις, ας κάνουμε μια πρώτη αποτίμηση του «εορτασμού». Το πολιτικό περιβάλλον το διαμόρφωσε η πανδημία και η αποτυχία της κυβερνητικής πολιτικής με την κατάρρευση του ΕΣΥ και την όξυνση της οικονομικής κρίσης, με την κυβέρνηση να συνεχίζει να προωθεί αντιδραστικές αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις και την παιδεία. Στην εξωτερική πολιτική συνεχίζει το επικίνδυνο δίπολο των λεονταρισμών και της υποταγής στους ιμπεριαλιστές. Όλα αυτά μαζί με ένα πρωτοφανές αμόκ καταστολής και αντιδημοκρατικών μεθοδεύσεων, συμπυκνώθηκαν στον κατάλληλο συμβολισμό με την «επίσκεψη», παραμονή της 25ης Μαρτίου, του Έλληνα πρωθυπουργού στο αεροπλανοφόρο «Αϊζενχάουερ». Την ίδια στιγμή είχαμε την εμφάνιση κοινωνικών αντιστάσεων με μαζικότητα και πρωτότυπα χαρακτηριστικά. Κοινωνικοί χώροι, με πρώτη την εκπαίδευση, έκαναν την αρχή. Η συσσωρευμένη οργή για την συνεχώς εντεινόμενη καταστολή ξεχείλισε μετά από περιστατικά βίας και αυθαιρεσίας…
30/Μαρ/2021 Γράφτηκε από τον
Δημήτρης Γρηγορόπουλος Τα ξημερώματα της Κυριακής 30 Μαρτίου, ο βασιλικός επίτροπος συνταγματάρχης Αθανασούλας ανακοίνωσε στους Νίκο Μπελογιάννη, Nίκο Kαλούμενο, Hλία Aργυριάδη και Δημήτρη Mπάτση ότι η αίτηση xάριτος που υπέβαλαν απορρίφθηκε. Λίγο αργότερα οδηγήθηκαν στο Γουδή, όπου εκτελέστηκαν δια τυφεκισμού. Η μεγάλη κινητοποίηση εντός και εκτός Ελλάδας δεν κατάφερε να αποτρέψει την εκτέλεσή τους. Ο Νίκος Μπελογιάννης στις απολογίες του, που έχουν μείνει στην ιστορία, ανέτρεψε περήφανα το κατηγορητήριο και ανέπτυξε τη συμβολή του ΚΚΕ στους λαϊκούς αγώνες. Χρονολόγιο 1915 ● Ο Νίκος Μπελογιάννης γεννιέται στην Αμαλιάδα από σχετικά εύπορη οικογένεια. 1937 ● Διαγράφεται από τη Νομική Σχολή λόγω κομμουνιστικής δράσης. 1938 ● Συλλαμβάνεται και μεταφέρεται στην Ακροναυπλία. 1943 ● Μετά την απόδρασή του αναλαμβάνει καπετάνιος του 8ου συντάγματος του ΕΛΑΣ. 1944 ● Μετά την απελευθέρωση γίνεται μέλος του γραφείου Πελοποννήσου του ΚΚΕ. 1947 ● Αναλαμβάνει ταγματάρχης πεζικού του ΔΣΕ στο Βίτσι. 1950, 7 Ιουνίου ● Φτάνει παράνομα στην Ελλάδα.…
  • Τελευταια
  • Δημοφιλή